close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

העלאת מיסים – ישראל מול העולם, אז ועכשיו

מערכת שורשיג סיוון, תשעט16/06/2019

העלאות מסים שונות שהתרחשו במדינת ישראל לאורך השנים הגיעו לא פעם לאחר התראות של גורמים בכירים באוצר וברשויות המס בעניין קשיים ובעיות קיימות במשק כתוצאה מהמצב הכלכלי הרעוע ולא היציב בעשור האחרון במדינות אירופאיות שונות

תגיות:
לאורך העשור האחרון, המשק הישראלי זכה למחמאות רבות על התנהלות כלכלית ראויה ויציבה אל מול המשבר הפיננסי הקשה שחוו מדינות שונות בגוש האירו. מחמאות אלו הגיעו בעיקר מגורמים חיצוניים בעוד בישראל עצמה התקיימו כזכור צעדי מחאה קשה ("מחאת האוהלים") בקרב גורמים פנימיים אשר מחאו על יוקר מחייה ועוול מסים אשר פוגעים במעמד הביניים הישראלי. בעקבות המחאה, הוקמה דאז ועדת טרכטנברג במטרה לסייע להקל על עול המיסים באמצעות שורה של צעדים כגון חינוך חינם מגיל 3 והקמת פרויקטים של דיור בר-השגה. המלצותיה של הועדה נתקלו בבעיית מימוש לאור הרעתו של המצב הכלכלי העולמי והוחלט
לבצע העלאת מיסים יחד עם קיצוץ רוחבי במשרדי הממשלה השונים.

תשלום מיסים – למה זה נועד בעצם?
תשלום מיסים מיועד בכדי להקנות לגופי השלטון את המשאבים באמצעותם יכולים הם להחזיק תשתית שלטון סטנדרטית ולספק שירותים ציבוריים. על הממשלה מוטלת האחריות לאזן במידה המוצלחת ביותר בין גובה המיסים לבין זכויות הקניין הבסיסיות של אזרחי המדינה.
אנו משלמים מיסים ישירים ועקיפים. המיסים הישירים מתבטאים בגבייה למשל, מתוך משכורתנו החודשית או רווחים של עסק עצמאי. המיסים העקיפים מתבטאים בגבייה של מס על כל מכירה של מוצר או שירות מסוים (ראשי התיבות – מע"מ).

הפלונטר הישראלי
בהתמודדותה עם המשבר הכלכלי העולמי, הממשלה הישראלית נמצאת במעין פלונטר. מחד, ממשלת ישראל מעוניינת לקדם את כלכלת המדינה באמצעות משיכת השקעות מגורמים זרים, זאת באמצעות הפחתת המיסים הרלוונטיים כגון מיסים על הון וכדומה. מצד שני, עול המיסים חייב ליפול על מגזר מסוים ולטענת מעמד הביניים, עול המיסים נופל בעיקר עליו. בהעלאה הנוכחית של מס ההכנסה בלטה במיוחד הדרישה להעלאות את מס ההכנסה באופן שוויוני יותר, כך שההעלאה הופעלה על מדרגות המס הגבוהות יותר הנוגעות לאזרחים המרוויחים מעל 14,0000 ₪ בחודש. בנוסף לכך, יו"ר ועדת הכספים בזמנו משה גפני דרש להעלות את מס החברות באחוז אחד.

הגזירות המרכזיות של העלאת המיסים נוגעות למיסים עקיפים ובמיוחד המע''מ אשר עלה באחוז שלם אחד. בנוסף לכך, חלה עלייה משמעותית במחירי האלכוהול, הסיגריות והטבק כאשר המטרה המרכזית שעומדת אל מול עיניה של הממשלה הינה שמירה על הגרעון הקיים, זאת בעקבות החשש שמה הגדלת הגרעון תוביל לנפילה כלכלית בדומה לזו שהתרחשה בכלכלת יוון וספרד. השמירה על הגרעון מושגת באמצעות הקיצוץ התקציבי יחד עם העלאת המיסים המשמעותית.

נסכם ונאמר כי העלאת המיסים באה בכדי לאפשר לכלכלת ישראל להחזיק מעמד אל מול המשבר העולמי, האם פעולות הממשלה תמיד נכונות? זאת רק הזמן יגיד.
הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה